nuffnang

Khamis, 16 Januari 2014

DETIK HAKIM DILAHIRKAN

Assalammualaikum ..apa khabar semua arini sha nak cita pengalaman sha sewaktu melahirkan hakim..heheheh nak gelak pun ada sedih pun ada tp bak kata org pengalaman mendewasakan kita.kira kira setahun yg lepas 20 November 2012 aku dah start cuti masa tu mmg tak larat sgt nak bawa perut (semua org ckp perut aku besar sgt) dowang yg cakap tp aku yg bawa ni lagi la Allah .s.w.t je yg tahu tapi aku hepi sbb ni antara pengalaman aku semama pregnant.sepatutnya due yg doctor bagi 20 November 2012 tp aku sendiri tak tau sakit camne hehehe nak kata pecah air ketumban pun aku tak tau camne rasa sbb tkder pengalaman sib bek la kakak2 aku ada pengalaman so dowang  sharing la sikit ngan aku ..hari ke hari aku menunggu tp sakit tk juga datang ..so aku menghabiskan masa aku selama 9 hari kat umah nak kuar mmg tk larat la nak drive lagi la hubby plak bz keje outstation je memanjang sib bek la masa tu aku duk ngan mama n babah so ada la peneman.tp serious aku masa pregnant mmg suka duk teperap dlm balik dr pg sampai ptg kekadang hubby call Tanya (sayang wtper tu) aku nawab duk je baring sambil tgk dinding hahhaha sakit hati kan jawapan tu... Genap 9 hari aku duk umah iaitu 28 November 2012 aku  masih sama tk juga rasa sakit nak bersalin.puas la dok Tanya ulang ulang kat along aku camne rasa pecah air ketumban..sampai la 28 November tu kul 6.30 pagi tetiba rasa sakit konon sakit nak bersalin la tu.hahahah aku pun call mama sbb mama dah Pegi keje masa tu (ma adik da rasa sakit la )pastu mama ckp jgn lupa minum air selusuh Dan banyak lagi yg mama pesan.aku jawab (erm ok tp adik nk gi public bank dulu nak sign agreement) boleh ke nak bersalin pun pikir nak sign agreement hahahah selfie sgt kan hahahaha....I mummy rock uols ..aku pun siap siap la  tp sebelum tu hubby bawa gi breakfast dulu coz mama ckp makan telur separuh masak 2 biji bg tenaga nk bersalin Nnt .aku pun ikut la (org ckp petua org tua2 ni mujarab)pas breakfast aku terus Pegi sign agreement Dan setel sume aku terus amik mama bawa mama sekali Pegi hospital biasa la first baby la katakan tkder pengalaman ...sampai hospital hubby drop aku Dan mama Depan bilik bersalin (entah apa Nama bilik tu aku pun lupa)so aku Pegi la daftar Dan lepas daftar dowang bg aku kain suh pakai ...sambil tggu tu mcm gelagat Dan kerenah ibu mengandung aku tgk
 (dlm hati ni punya la  cuak sbb ada yg nangis ada yg buat muka seram )adoiii lagi la aku seram 1 bdn..Tina Nama aku di panggil puan shafawati Ibrahim aku pun pergi la .dan masuk dlm doc suruh aku naik atas katil masa tu kaki dah ketak tp rezeki aku la dlm doc pompuan.tp pengalaman negeri aku nak cita ni mmg aku dpt doc pompuan tpppppp..... (Dia selup tu aku rasa kuku dia panjang  sbb sakit lain mcm)dlm hati aku bodoh punya doktor...terus mengigil kaki n lutut aku ..kuar je nangis bgtau mama sakit la doctor tu selup kuku panjang ...hubby pun Cuba la tenangkan aku dengan baca surah surah al Quran.pendekkan cerita doc ckp aku kena tahan wad coz dh overdue 9 hari..aku pun kuar la bgtau hubby Dan mama then nurse pun siapkn aku nak hantar masuk wad...org first time masuk wad so seram la kan hehehehe...sampai je wad muka aku pelik tgk ibu ibu mengandung duk lepak lepak borak borak sambil makan mcd...dlm hati (ni wad ke apa ni ) ermmm ok lupa kan sampai tgk katil tambahan je dia bg aku..aduhh dah la panas aiyooo mmg tkleh bla ni (mane la hubby ni lambat sgt bawa beg naik)hubby sampai je aku suh dia Tanya nurse camne nak tukar bilik second clas coz kat hospital ampang tu ada second clas je..then nurse suh hubby turun n buat bayaran rm350 sebagai deposit. Mmg cepat sekejap je nurse dah panggil aku tukar bilik wow rasa hepi sikit la..mlm tu hubby call aku pun ckp kat hubby akk kat depan ni menangis sakit agaknye .mummy takot la daddy (puas la hubby dok pujuk aku bg relaks dan banyakkan doa moga dioermudahkan)
dipendekkan lagi cite esok ya 29 November 2012 still juga tak bersalin lagi .doc pun bg induce
sampai 2 Kali.adoii dah induce pastu kena selup lagi padahal fobia masa kena Korek kat emergency tu tk hilang lagi ni..pas selup tu aku pun balik katil dgn muka sedih Dan sakit terus call hubby pg tu
menangis2 sampai hubby pun tk faham apa yg aku ckp hahhaha...hubby pun ckp baca doa nabi Yusuf  tu satgi daddy dtg k mummy tggu tau...pastu nurse dtg sbb dgr aku menangis.nurse tanya (puan sakit
ke puan )aku pun tk Mampu nk kata apa 2 menangis je la keje aku heheheh ...tetiba doc pulak dtg sbb nurse tu bgtau aku nangis then aku pun cita la nape aku nangis n sebab apa aku fobia kena selup..doc pun pujuk la aku n tenangkan.then mama pulak call sbb hubby bgtau mama aku pun nangis la bila ckp ngan mama..mama ckp mama doakan adik selamat jgn pikir apa2 k satgi mama dtg..esok ya pulak 30 November 2012 7.30 pg nurse dah panggil sbb doc nak cek jalan.dgn rasa takut aku melangkah doc induce Kali ke3 sbb jalan langsung tak bukak..doc ckp kul 2 Nnt doc nak cek balik..tgh hari tu mama babah Dan hubby dtg bawa makanan aku pun makan tp tk selera sgt sbb dah
ckp ngan hubby ptg ni nak makan KFC.so tgh hari tu hubby Dan babah gi semayang jumaat balik je
hubby dr solat aku bgtau hubby doc ckp kena operation coz Jln tk bukak Dan baby punya jantung dah lemah..camne pun harini mesti keluar..so doc suh puasa coz operation kul 7.30 aku pun puasa la dlm hati sedih sbb tk dpt makan KFC.then kul 6 ptg nurse bg aku amik gas coz aku ada asthma sambil amik gas tu sambil tu berzikir Dan baca yasin dengan pegang tasbih yg acu bg masa melawat tu ni la pic aku masa amik gas dan sebelum bersalin
..selesai baca yasin hubby call ckp mummy dah siap ke dh kul 7.30 ni ..aku pun ckp operation dealay kul 9.30 mlm kalo daddy nk makan gi la makan dulu sbb lama lagi ni..tetiba dlm kul 8 nurse masuk Dan siap kan aku masuk kan tiub Kencing sume Dan nurse suh call hubby.aku pun call ckp daddy mummy dah nak masuk bilik operation.mmg cepat Dan pantas keje nurse dekat wad 4d tu..aku di layan bagai anak kecik..sampai je pintu luar wad aku nampak muka hubby dengan berkopiah Dan berswetaer sambil pegang burger masa tu jgn ckp la sedih dia mmg taktau nak cita camne muka hubby pun mmg sgt sedih masa tu.nurse pun tolak aku sampai luar bilik operation Dan letak aku bawah lampu panas masa tu jgn ckp la contraction punya la keras sampai nurse tu perasan perut aku Bergerak gerak.nurse tanya sakit ke puan? aku ckp baby Bergerak gerak sakit sgt nurse..then Tiba giliran aku last kes operation malam tu.masuk je bilik operation tu nurse terangkan satu per satu ttg bius Dan aku hanya Mampu mrnganguk je.tepat 9.30 operation berjalan sejam kemudian aku dgr suara baby uwek...uwek... Pastu aku dgr nurse ckp ( ya Allah besar ya patutlah tkleh kuar normal ibu dia kecik je.then nurse pun tunjuk kat aku (ya Allah syukur padamu )anak lelaki (dlm hati putihnya betul ke anak aku ni) 4.22kg uols ni pic hakim masa br lahir



hahahah aku pun relak sampai di bawa keluar dr bilik ot aku jupe hubby Dan Tarik nagas lega sume ya selamat.perbezaan aku Dan hakim mmg jauh jarak masa hakim lahir 10.38 mlm aku keluar dr bilik ot kul 12.dan masuk wad kul 1 pagi.tp baby masih belum ada pada kami..1.10pg nurse dtg bawa hakim Dan rupanya hakim dibawa ke pakar kanak kanak sbb masa hakim lahir pipi dia senget.so nurse terangkan anak aku sehat tanpa kecacatan Dan pipi tu senget coz masa pregnant aku sering tido sebelah kanan je sbb tu pipi hakim senget sbb terhimpit.syukur ya Allah.dan akhirnya azan Dan iqamat daddy laungkan di telinga hakim masa tu aku nampak air mata hubby bergenang aku pun turut sedih Dan gembira kerana sumenya selamat...



Itu saja lah cerita aku ( Muhamad Rizqi Hakim bin Muhamad Riduan )

Tiada ulasan:

Anda Mungkin Juga Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...